- Celem ogólnym szkolenia jest:
- przekazanie uczestnikom wiedzy i umiejętności niezbędnych w wyborze stylu kierowania,
- efektywnym pełnieniu roli menedżera i lidera,
- wywierania wpływu na podwładnych oraz rozwijania swoich cech przywódczych.
- Cele szczegółowe to:
- diagnoza własnego stylu przywództwa na podstawie testów kompetencj i testów psychologicznych,
- nabycie przez uczestników umiejętności świadomego wyboru stylu przywództwa oraz pełnienia roli menedżera lub lidera w zależności od sytuacji biznesowej,
- doskonalenie własnych cech przywódczych i własnego stylu przewodzenia,
- poznanie mechanizmów komunikowania się z podwładnymi oraz rozwiązywania konfliktów w grupie,
- nabycie umiejętności przewodzenia spotkań biznesowym ( otwieranie spotkań, prowadzenie spójnej prezentacji, inicjowanie reakcji pozstałych członków zebrania).
JAROSŁAW KUCHARSKI – trener, konsultant, wykładowca akademicki. Szkolenia i działania doradcze prowadzi od 15 lat. Specjalizuje się w szkoleniach i usługach doradczych z zakresu tak zwanych umiejętności miękkich (komunikacji, negocjacji, motywacji pozafinansowej, wspierani rozwoju indywidualnego) oraz przywództwa i etyki w organizacjach. Współpracował miedzy innymi z PWC Polska, , Europejskim Centrum Spraw Pracowniczych. Opublikował miedzy innymi: „Kultura na rynku. Wybrane zagadnienia z zarządzania, marketingu i ekonomiki w sferze kultury” (współautorstwo) oraz „Liderzy związków zawodowych – edukacja przez całe życie„. Jest także autorem szeregu artykułów naukowych. Wykłada w Akademii Ignatiaum w Krakowie.
- Rozpoczęcie szkolenia:
- ćwiczenie wstępne: integrowanie uczestników wokół zagadnień bycia liderem,
- diagnozowanie stylu przywództwa – test.
- Wybrane podejścia do przywództwa w organizacji – prezentacja trenerska, case study (przygotowanie w sesjach warsztatowych przez uczestników):
- pojęcie przywództwa,
- przykłady przywódców biznesu w XX i XXI wieku,
- zasady działania skutecznych liderów,
- podobieństwa i różnice pomiędzy przywództwem i zarządzaniem,
- teoria władzy jako wskazówka do pełnienia roli lidera w firmie,
- style kierowania jako połączenie przywództwa z zarządzaniem.
- Modele przywództwa – ćwiczenie grupowe, prezentacja trenerska:
- typy władzy M. Webera,
- typy władzy M. Follett,
- źródła przywództwa w firmie,
- modele wywierania wpływu na podwładnych,
- modele przywództwa charyzmatycznego.
- Rozwój osobowości lidera: autotest, ćwiczenia coachingowe:
- diagnozowanie własnego stylu zarządzania,
- ćwiczenie coachingowe – moje wartości i jak chcę je przekazać zespołowi,
- siły wpływu osobistego na grupę,
- możliwe sytuacje biznesowe i powiązane z nimi osobiste typy przywództwa
- techniki wyboru roli „menedżer-lider”,
- diagnozowanie wpływu cech osobowych na styl przywództwa,
- doskonalenie cech przywództwa wizjonerskiego.
- Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej – ćwiczenie warsztatowe, uzupełniająco prezentacja trenerska.
- Informacja zwrotna jako narzędzie motywowania pracowników.
- Informacja zwrotna wobec różnych grup pokoleniowych: pokolenie X i pokolenie Y Udzielanie krótkiej informacji zwrotnej.
- Podstawowa, czteroetapowa struktura feedbacku (informacji zwrotnej) – schemat udzielania:
- struktura feedbacku wzmacniającego,
- struktura feedbacku korygującego.
- Zastosowanie poznanych struktur Narzędzia budowania autorytetu – prezentacja narzędzi, kolejno przećwiczenie ich przez uczestników:
- expose szefa,
- delegowanie zadań a wydawanie poleceń – podobieństwa, różnice i wpływ na budowanie autorytetu.
- Podsumowanie szkolenia – praca indywidualna uczestników:
- zaplanowanie działań uczestników w ramach rozwoju bycia liderem w firmie – indywidualny plan działania.