CEL SZKOLENIA
Dnia 01.07.2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy, która nakłada na jednostki sektora finansów publicznych (min. samorządowe zakłady budżetowe, gminy) obowiązek raportowania umów pod groźbą kary. Informacje w tym przedmiocie będzie należało przesyłać do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Finansów i będą one podlegać publikacji na stronach jego internetowych. Z tego też powodu chcieliśmy zaproponować Państwu niniejsze szkolenie.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obowiązkiem raportowania umów, ustalaniem katalogu umów podlegającego raportowaniu i wyłączeń, zasadami publikacji zawieranych umów, zapoznanie z podstawowymi zasadami antykorupcyjnej normy ISO 37001, oraz pojęciem i przykładami korupcji.
Grupa docelowa
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów odpowiedzialnych za zawieranie umów, na których będzie ciążyć obowiązek raportowania, a także kierowników jednostek odpowiedzialnych za raportowanie. Szkolenie jest przydatne także dla osób odpowiedzialnych za audyt, gospodarność i kontrolę wydatków w podmiocie.
PROGRAM SZKOLENIA
- Pojęcie jednostki sektora finansów publicznych i tym samym podmiotu zobowiązanego do stosowania ustawy (Ustawa o finansach publicznych).
- Ograniczenia w publikacji umów z uwagi na art. 5 Ustawy o dostępie do informacji publicznej. Pojęcie prywatności osoby fizycznej. Analiza orzecznictwa.
- Czy obowiązkowi publikacji podlega umowa o pracę, umowa zlecenie z osobą fizyczną?
- Tajemnica przedsiębiorcy a tajemnica przedsiębiorstwa. Czym się od siebie różnią?
- Kiedy tajemnica przedsiębiorcy może doprowadzić do odstąpienia od publikacji?
- Ograniczenia w publikacji umów z uwagi na art. 12 ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Jakich umów dotyczy obowiązek publikacji?
- Problematyka umów sprzedażowych. Czy zakład wodociągowy (będący samorządowym zakładem budżetowym) ma obowiązek publikacji każdej zawartej umowy o dostawę mediów?
- Problematyka umów stanowiących przedmiot działalności podmiotu np. umowy zawierane przez NFZ.
- Formy czynności prawnych, w tym problematyka formy dokumentowej i szczególnej, o których mowa w ustawie.
- Umowa ustna a faktura. Czy faktura realizuje znamiona formy dokumentowej?
- Umowa ustna a obowiązek publikacji.
- Problem ustalania wartości umów zawieranych na czas nieokreślony (tj. dotyczących świadczeń powtarzalnych) w kontekście kwoty 500 zł, od której powstaje obowiązek publikacji. Jak liczyć w/w kwotę?
- Na kim ciąży obowiązek publikacji?
- Kto ponosi odpowiedzialność karną w sytuacji, gdy kierownik nie jest w stanie sam dokonywać raportowania i powierza swoje obowiązki pracownikowi, pracownik czy kierownik?
- Wprowadzanie procedur wewnętrznych zapewniających sprawne raportowanie umów. Co dobrze napisania procedura powinna zawierać, by mogła chronić kierownika jednostki od odpowiedzialności karnej.
- Termin publikacji. Od jakiego momentu należy liczyć termin w przypadku umów, które nie są podpisywane jednocześnie?
- Jakie informacje dot. umów podlegają publikacji?
- Na czym polega obowiązek podania wyłączenia spod zakresu publikacji? Czy wyłączenie takie może mieć charakter zbiorczy?
- W jakim terminie należy dokonać obowiązku publikacji?
- Czy za brak publikacji grożą sankcje?
- Wady ustawy.
- Jak korzystać z obowiązków informacyjnych nałożonych przez ustawodawcę w Ustawie o finansach publicznych w kontekście zwalczania nadużyć we własnej jednostce? Zalety ustawy.
- Definicja korupcji.
- Przykłady korupcji:
- zawieranie umów niepotrzebnych przez pracowników z uwagi na otrzymywane bonusy od sprzedawców,
- transferowanie pieniędzy z podmiotu poprzez zawieranie niepotrzebnych umów z „zaprzyjaźnionymi” firmami (consulting, ekspertyzy, analizy, opinie, sprzedaż znaku towarowego …),
- problematyka umów marketingowych a korupcja,
- zagrożenia związane z zawieraniem umów sponsoringu i darowizn…
- Omówienie antykorupcyjnej normy ISO 37001 – wybrane zagadnienia.
CENA SZKOLENIA