Szkolenie ma na celu wzmocnienie kompetencji prawnych, niezbędnych w codziennej pracy uczestników. Tematyka szkolenia podzielona została na dwa obszary: relację z podmiotami zewnętrznymi oraz kompetencje wewnątrzorganizacyjne. W ramach tematyki poświęconej relacji z kontrahentami uczestnicy dowiedzą się, m.in. na co zwracać szczególną uwagę przy zawieraniu umów, w jaki sposób weryfikować kontrahentów, jakie obowiązki prawne ciążą na spółce w korespondencji z innymi podmiotami. Z kolei tematyka korporacyjna stanowi kompendium wiedzy w zakresie funkcjonowania spółki oraz poprawnego sporządzania dokumentów korporacyjnych.
Tematy poruszane na szkoleniu wsparte zostaną praktycznymi przykładami, analizą najczęściej pojawiających się problemów, a także warsztatem przy wykorzystaniu konkretnych dokumentów.
Adresaci:
- asystenci Zarządu/ Rad Nadzorczych;
- osoby prowadzące biuro Zarządu/ Rady Nadzorczej;
- osoby koordynujące pracę Zarządu/Rady Nadzorczej;
- specjaliści ds. organizacyjno-administracyjnych.
I. Relacja z kontrahentami spółki.
- Podmioty stosunków gospodarczych – na co zwrócić uwagę zawierając umowę?
- Czym jest czynność prawna?
- Jakie są formy prowadzenia działalności w Polsce i jakie to ma znaczenie?
- Reprezentacja, pełnomocnictwo, prokura – konsekwencje prawne.
- Jakich dokumentów wymagać od kontrahenta przy zawieraniu umowy?
- Przedmiot czynności prawnych – kluczowe elementy umowy.
- W jaki sposób czytać i analizować umowę?
- Jakie znaczenie ma forma umowy?
- Pięć kluczowych elementów każdej umowy.
- Ocena kontrahenta – jak interpretować dane zawarte w publicznych rejestrach?
- Podstawowe dane dotyczące kontrahentów.
- Jakie informacje można odczytać z KRS i CEIDG oraz jakie mają znaczenie?
- Miejsce pozyskiwania informacji nt. przedsiębiorców.
- W jaki sposób zweryfikować kontrahenta?
- Gdzie szukać informacji odnośnie kontrahenta?
- Obowiązki informacyjne spółek – jakie dane i gdzie należy publikować?
II. Wsparcie korporacyjne.
- Organy w spółkach kapitałowych – problematyka zarządu, rad nadzorczych oraz zgromadzenia wspólników/ walnego zgromadzenia.
- Mandat i kadencja – w jaki sposób powoływani są członkowie organów, konsekwencje niespełnienia wymagań.
- Zakres kompetencji poszczególnych organów.
- Uprawnienia kontrolne i informacyjne wspólników – jakich informacji może żądać wspólnik?
- Dokumenty korporacyjne – analiza oraz ich poprawna redakcja.
- Umowa spółki/ statut.
- Jakie zapisy w umowie spółki/ statucie są istotne pod kątem funkcjonowania spółki.
- Jakie są prawne konsekwencje działania niezgodnie z umową spółki/ statutem.
- Regulamin Zarządu oraz Rady Nadzorczej.
- Jak poprawnie skonstruować regulamin, aby uniknąć najczęściej popełnianych błędów?
- Zebranie Zarządu oraz Rady Nadzorczej.
- Protokołowanie uchwał podjętych przez Zarząd lub Radę Nadzorczą – jak poprawnie sporządzić protokół oraz jakie elementy powinien zawierać?
- Sprawozdanie Zarządu oraz Rady Nadzorczej.
- Kiedy należy sporządzić sprawozdanie Zarządu oraz Rady Nadzorczej, jakie elementy powinno zawierać?
- Umowa spółki/ statut.
- Obsługa Zgromadzenia Wspólników lub Walnego Zgromadzenia.
- Kiedy Zgromadzenie jest Zwyczajne, a kiedy Nadzwyczajne?
- W jaki sposób należy zwołać Zgromadzenie?
- Jak odbywa się Zgromadzenie – protokołowanie, podejmowanie uchwał.
- Zgłoszenie zmian do KRS.
III. Problemy praktyczne – case study
- Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną spółce na podstawie obowiązujących przepisów, z uwzględnieniem kodeksu spółek handlowych oraz kodeksu pracy.
- Przekroczenie uprawnień przy zawieraniu umowy – konsekwencje prawne.
- Udostępnianie dokumentów spółki – przesłanki odmowy.
- Jak analizować umowę – praca na dokumencie.
- Jak zgłaszać zmiany w KRS – praca na dokumencie.