Celem szkolenia jest aktualizacja oraz usystematyzowanie wiedzy z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących umów o roboty budowlane z uwzględnieniem najnowszych zmian legislacyjnych. Główny akcent zostanie postawiony na pokazanie najczęściej występujących wad oraz sposobu ich unikania. Omówiona zostanie również problematyka gwarancji oraz rękojmi. Szkolenie prowadzone jest w formie wykładu, analizy treści konkretnych umów oraz rozwiązywania problemów praktycznych tzw. kazusów.
I. Problematyka rękojmi, wad, gwarancji:
- Pojęcie wady i niezgodności towaru z umową, na czym może polegać. Rodzaje wad
- Uprawnienia zamawiającego w przypadku niezgodności roboty z umową (ewentualnie kupionego towaru budowlanego z umową).
- Odpowiedzialność wykonawcy (sprzedawcy) za niezgodność towaru z umową.
- Terminy przy dochodzeniu roszczeń z tytułu niezgodności roboty (towaru) z umową, termin do zgłoszenia niezgodności, jej wykrycia.
- Przedawnienie roszczeń w przypadku wad budynku i wad towaru.
- Na czyj koszt następuje wydanie rzeczy sprzedanej i transport w przypadku zamawiania produktów budowlanych.
- Kto ponosi ryzyko zagubienia i zniszczenia przesyłki w czasie transportu w przypadku zamawiania produktów budowlanych.
- Demontaż i ponowne zamontowanie rzeczy wadliwej.
- Rękojmia a gwarancja, czym się od siebie różnią.
- Kto może udzielić gwarancji, na jaki czas oraz w jakim zakresie.
- Uprawnienia przysługujące z gwarancji.
- Czas obowiązywania gwarancji w przypadku istotnej naprawy, wymiany towaru.
II. Pozostałe zagadnienia:
- Odpis z KRS oraz z CEIDG jako podstawowy dokument potwierdzający „tożsamość przedsiębiorcy” w przypadku umów o roboty budowlane.
- Strony umowy o roboty budowlane (inwestor, generalny wykonawca, podwykonawca…).
- Jak zawierać umowę z konsorcjum? Co to jest konsorcjum? Na co zwracać uwagę przy tworzeniu konsorcjum? Odpowiedzialność konsorcjum za długi.
- Właściwe określenie przedmiotu umowy, najczęściej popełniane błędy.
- Nienależyte wykonanie zobowiązania. Opóźnienie a zwłoka w wykonaniu robót, czym się od siebie różnią. Uprawnienia zamawiającego w przypadku opóźnienia i zwłoki.
- Wina a przyczyna przy występowaniu opóźnień.
- Kary umowne, jako forma zabezpieczenia przed nienależytym wykonaniem zobowiązania, zjawisko przeszacowania i niedoszacowania kar, sposób naliczania.
- Kary umowne a opóźnienie.
- Zasady aneksowania umów.