Trudne rozmowy z pracownikami i związkami zawodowymi

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze skutecznymi sposobami i technikami przeprowadzania z pracownikami rozmów motywujących, dyscyplinujących, wyjaśniających, oceniających i zwalniających oraz zaprezentowanie roli i efektywnych metod rozmów pracodawcy z przedstawicielami strony społecznej.

Metody i techniki szkolenia:prezentacja multimedialna (Power Point) wspomagająca omówienie tematycznepraca na przykładach, kazusach, wzorach dokumentówdyskusja moderowana, analizy przypadków, zadania grupowe, odpowiedzi na pytania.

  1. Pracodawca i pracownik – prawa, obowiązki i odpowiedzialność stron stosunku pracy.
  2. Czym jest trudna rozmowa i dlaczego jest „trudna”.
  3. Elementy komunikacji interpersonalnej, niezbędne w przypadku trudnych rozmów.
  4. Zasady przeprowadzania rozmów z pracownikami:
    • zachowania niewerbalne ułatwiające i utrudniające rozmowę,
    • rola aktywnego słuchania,
    • komunikacja werbalna w trakcie trudnych rozmów,
    • pytania, które zachęcają do konstruktywnego dialogu,
    • budowanie skutecznej argumentacji, wyrażanie swojego zdania i opinii,
    • udzielanie informacji zwrotnej- reagowanie na presję, manipulację, agresję, bierność.
  5. Rozmowy oceniające i motywujące:
    • proces oceny pracownika,
    • przygotowanie rozmowy,
    • udzielanie konstruktywnej krytyki,
    • sposoby udzielania pochwał i motywacji,
    • pobudzanie inicjatywy i samodzielności,
    • najczęściej popełniane błędy w procesie oceniania.
  6. Rozmowy dyscyplinujące:
    • przyczyny złej pracy,
    • zasady i sposoby prowadzenia rozmowy dyscyplinującej,
    • informowanie o konsekwencjach- procedura zmiany zachowań niepożądanych.
  7. Komunikacja w procesie zwolnień:
    • jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem,
    • zwolnienie jako sytuacja trudna,
    • emocje i reakcje osób zwalnianych,
    • radzenie sobie ze stresem i napięciem własnym oraz zwalnianego pracownika,
    • struktura rozmowy końcowej ze zwalnianym pracownikiem,
    • reakcje pracowników na zmiany w firmie,
    • reguły zachowań po rozmowie zwalniającej.
  8. Współpraca pracodawcy ze związkami zawodowymi:
    • przedmiot, czas, treść i forma współpracy,
    • rola uczestników zespołów negocjacyjnych,
    • taktyki i kontrtaktyki negocjacyjne,
    • komunikacja w procesie współpracy.
  9. Przebieg rozmów z partnerem społecznym:
    • przygotowanie i ustalenie procedury rozmów,
    • prowadzenie rozmów,
    • taktyki werbalne, chwyty i triki a manipulacje w rozmowach,
    • przełamywanie impasu, ustępowanie i uzyskiwanie ustępstw,
    • składanie ostatecznej propozycji- zakończenie negocjacji i podpisanie porozumienia.
  10. Postrozmowy: analiza wyników

Zapytaj o to szkolenie