Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze skutecznymi sposobami i technikami przeprowadzania z pracownikami rozmów motywujących, dyscyplinujących, wyjaśniających, oceniających i zwalniających oraz zaprezentowanie roli i efektywnych metod rozmów pracodawcy z przedstawicielami strony społecznej.
Metody i techniki szkolenia:prezentacja multimedialna (Power Point) wspomagająca omówienie tematycznepraca na przykładach, kazusach, wzorach dokumentówdyskusja moderowana, analizy przypadków, zadania grupowe, odpowiedzi na pytania.
- Pracodawca i pracownik – prawa, obowiązki i odpowiedzialność stron stosunku pracy.
- Czym jest trudna rozmowa i dlaczego jest „trudna”.
- Elementy komunikacji interpersonalnej, niezbędne w przypadku trudnych rozmów.
- Zasady przeprowadzania rozmów z pracownikami:
- zachowania niewerbalne ułatwiające i utrudniające rozmowę,
- rola aktywnego słuchania,
- komunikacja werbalna w trakcie trudnych rozmów,
- pytania, które zachęcają do konstruktywnego dialogu,
- budowanie skutecznej argumentacji, wyrażanie swojego zdania i opinii,
- udzielanie informacji zwrotnej- reagowanie na presję, manipulację, agresję, bierność.
- Rozmowy oceniające i motywujące:
- proces oceny pracownika,
- przygotowanie rozmowy,
- udzielanie konstruktywnej krytyki,
- sposoby udzielania pochwał i motywacji,
- pobudzanie inicjatywy i samodzielności,
- najczęściej popełniane błędy w procesie oceniania.
- Rozmowy dyscyplinujące:
- przyczyny złej pracy,
- zasady i sposoby prowadzenia rozmowy dyscyplinującej,
- informowanie o konsekwencjach- procedura zmiany zachowań niepożądanych.
- Komunikacja w procesie zwolnień:
- jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem,
- zwolnienie jako sytuacja trudna,
- emocje i reakcje osób zwalnianych,
- radzenie sobie ze stresem i napięciem własnym oraz zwalnianego pracownika,
- struktura rozmowy końcowej ze zwalnianym pracownikiem,
- reakcje pracowników na zmiany w firmie,
- reguły zachowań po rozmowie zwalniającej.
- Współpraca pracodawcy ze związkami zawodowymi:
- przedmiot, czas, treść i forma współpracy,
- rola uczestników zespołów negocjacyjnych,
- taktyki i kontrtaktyki negocjacyjne,
- komunikacja w procesie współpracy.
- Przebieg rozmów z partnerem społecznym:
- przygotowanie i ustalenie procedury rozmów,
- prowadzenie rozmów,
- taktyki werbalne, chwyty i triki a manipulacje w rozmowach,
- przełamywanie impasu, ustępowanie i uzyskiwanie ustępstw,
- składanie ostatecznej propozycji- zakończenie negocjacji i podpisanie porozumienia.
- Postrozmowy: analiza wyników