Celem szkolenia jest wykształcenie u osób zarządzających pracą innych umiejętności identyfikowania, zapobiegania oraz reagowania na konflikt, agresję, mobbing, stalking, molestowanie i dyskryminację, jak również poznanie skutecznych metod budowania zawodowych relacji oraz rozwiązywania konfliktów.
Szkolenie, w formie warsztatu, prowadzone jest przy wykorzystaniu metod angażujących uczestników, w tym poprzez analizę konkretnych stanów faktycznych – przykładach i podejrzeniach o wrogie zachowania takie jak mobbing, stalking i molestowanie w firmach. Uczestnicy poznają regulacje prawne, dowiedzą się o konsekwencjach występowania wrogich zachowań, o roszczeniach przysługujących osobom świadczącym pracę (pracownikom, zleceniobiorcom, wykonawcom), a także o sposobach odróżniania dyskryminacji i mobbingu od innych zjawisk (patologicznych i prawidłowych) oraz jak uchronić się przed fałszywymi oskarżeniami. Podczas pracy na przykładach uczestnicy opracują w grupach najlepsze rozwiązania opisanych sytuacji, a następnie dowiedzą się o faktycznych decyzjach podjętych przez sądy.
Profil uczestnika
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej i menedżerów, którzy są zaangażowani w procesy związane z zarządzaniem ludźmi i mogą spotkać się w codziennych relacjach z sytuacjami konfliktowymi oraz w których dochodzi do mobbingu, dyskryminacji lub nadużycia stosunku zależności.
1. Identyfikacja wrogich zachowań w środowisku pracy.
2. Dyskryminacja, mobbing, stalking, molestowanie – różne pojęcia.
3. Mobbing jako zjawisko – rozumienie i przyczyny:
- kiedy i dlaczego występuje?,
- objawy i cechy mobbingu – rozpoznawanie mobbingu,
- jak się zachować wobec mobbingu?,
- skutki i koszty mobbingu w miejscu pracy
4. Co jest a co nie jest dyskryminowaniem w zatrudnieniu:
- dyskryminacja bezpośrednia, pośrednia, pozytywna,
- przeprowadzanie rekrutacji w kontekście przepisów antydyskryminacyjnych,
- różnicowanie wynagrodzeń, uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności,
- kiedy zapisy w wewnętrznych regulacjach są dyskryminujące,
- nierówne traktowanie kandydatów do pracy i pracowników nie będące dyskryminacją
5. Molestowanie – nadużycie stosunku zależności:
- dobra osobiste pracownika – granice działania pracodawcy,
- katalog typowych naruszeń zakazu molestowania,
- molestowanie seksualne czy niepożądane zachowanie
6. Relacje w zespole pracowników i rozwiązywanie konfliktów:
- organizacja pracy a relacje w zespole,
- konflikt jako źródło agresywnych zachowań i mobbingu,
- jak reagować na konflikt i wyrażanie emocji pracowników,
- zarządzanie konfliktem w miejscu pracy
7. Odróżnienie zwykłych konfliktów interpersonalnych od stosowania mobbingu.
8. Rola kadry kierowniczej wobec zjawiska dyskryminacji, mobbingu i molestowania.
- obowiązek pracodawcy (kadry kierowniczej) przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi,
- skuteczne metody przeciwdziałania wrogim zachowaniom w miejscu pracy,
- techniki reagowania na określone zachowania o charakterze mobbingu i molestowania,
- scenki rzeczywistych reakcji pracownika mobbingowanego (lub z poczuciem bycia ofiarą mobbingu) na konkretne działania przełożonego,
- rozwój samokontroli zachowań oraz zdrowych relacji sprzyjających efektywnej pracy i współpracy pracowników jako profilaktyka antydyskryminacyjna i antymobbingowa
9. Odpowiedzialność pracodawcy za nie przestrzeganie przepisów antydyskryminacyjnych i antymobbingowych.
10. Wewnętrzna polityka antymobbingowa – mapa przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy.
11. Mobbing i dyskryminacja w orzecznictwie:
- z jakimi roszczeniami wobec pracodawcy mogą wystąpić pracownicy,
- kiedy pracownik może liczyć na zadośćuczynienie, a kiedy na odszkodowanie,
- jak udowadniane są dyskryminacja i mobbing przed sądem, że rzeczywiście miały miejsce,
- przykłady wyroków sądowych (po wcześniejszej „roli sędziego” uczestników).