- Celem szkolenia jest:
- Przekazanie najważniejszych reguł zarządzania finansami w firmie.
- Stworzenie zasad bezproblemowej komunikacji z pionem finansowym.
- Prezentacja podstawowych narzędzi praktycznych z zakresu zarządzania finansami.
- Optymalizacja kosztów w zarządzanych przez siebie działach
- Adresaci:
- Kadra zarządzająca pionów nie-finansowych, każdego szczebla (od najwyższego do operacyjnego).
- Kadra kierująca strategicznymi jednostkami biznesowymi.
- Pracownicy odpowiedzialni za przygotowanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji na różnych szczeblach zarządzania.
- Program powstał z myślą o osobach nie będących księgowymi, ale stykających się z rachunkowością i finansami, osobach zarządzających projektami oraz innych osobach mających potrzebę rozumienia tych tematów.
- Program:
- Przekazuje wiedzę w obszarze zastosowania podstawowych pojęć z dziedziny finansów.
- Uczy sposobu interpretowania wyników finansowych wykazywanych w podstawowych dokumentach księgowych.
- Uczy na ich podstawie wyciągania wniosków i podejmowania decyzji oraz rozumienia procesów finansowych zachodzących w firmie.
- Korzyści dla przedsiębiorstwa:
- Uczestnicy szkolenia posiądą podstawową wiedzę z zakresu finansów krótko, jak i długoterminowych.
- Po skończeniu warsztatów uczestnik powinien umieć:
- gromadzić i analizować uzyskane informacje niezbędne do podejmowania decyzji,
- wykorzystać najważniejsze funkcje finansowe, do podejmowania decyzji zarządczych,
- ocenić efektywność ekonomiczną projektu inwestycyjnego,
- wskazać zastosowanie narzędzi krótkoterminowych decyzji finansowych.

Prof. nadzwyczajny, dr hab. JANUSZ NESTERAK – wykładowca akademicki w zakresie nauk o zarządzaniu. Posiada bogate doświadczenie praktyczne. Jako konsultant, uczestniczy opracowywaniu koncepcji i wdrażaniu do firm systemu controllingu i nowoczesnych metod zarządzania finansami. Realizuje doradcze projekty z zakresu: wdrożenia controllingu do przedsiębiorstwa, konstrukcji budżetów controllingowych, przygotowanie instrukcji budżetowania w firmie, wdrożenie systemu oceny centrów odpowiedzialności, budowy wskaźników oceny wyodrębnionych organizacyjnie centrów, koncepcji systemów motywacyjnych opartych na controllingu. Jest także autorem i współautorem wielu ekspertyz. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla pracowników, zarządów i wyższej kadry menedżerskiej z zakresu: finansów przedsiębiorstw, rachunkowości finansowej, matematyki finansowej, wyceny przedsiębiorstw i pozyskiwania finansowania. Jest autorem ponad 100 publikacji z zakresu zarządzania i finansów, wydanych w Polsce oraz za granicą.
- Analiza bieżącej sytuacji finansowej firmy:
- Finansowe dokumenty sprawozdawcze spółek: bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływów gotówkowych.
- Analiza finansowej efektywności działań firmy:
- wskaźniki płynności,
- wskaźniki rentowności (efektywności, zyskowności), model DuPonta,
- wskaźniki sprawności (aktywności) działania,
- wskaźniki zadłużenia i wskaźniki długu.
- Analiza strategiczna otoczenia firmy.
- Praktyczny przykład kompleksowej oceny ekonomiczno-finansowej wybranej firmy.
- Analiza inwestycyjna.
- Charakterystyka najważniejszych elementów biznes planu.
- Wartość pieniądza w czasie.
- Proste metody oceny finansowej przedsięwzięć inwestycyjnych.
- Dyskontowe kryteria oceny projektów inwestycyjnych:
- metoda wartości zaktualizowanej netto ( NPV ),
- wskaźnik bieżącej wartości kapitałowej netto ( NPVR ),
- metoda wewnętrznej stopy zwrotu ( IRR i MIRR).
- Praktyczne problemy stosowania kryterium NPV.
- Źródła finansowania inwestycji.
- Zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie.
- Zysk a gotówka w firmie.
- Wpływ jakości zarządzania kapitałem obrotowym na wynik finansowy przedsiębiorstwa.
- Wyznaczanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy i analiza możliwości zmniejszenia niedoboru środków finansowych.
- Zarządzanie poszczególnymi składnikami majątku obrotowego (zapasy, należności, zobowiązania krótkoterminowe).
- Zarządzanie kosztami w nowoczesnej firmie
- System informacji zarządczej.
- Zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu przedsiębiorstwem:
- analiza progu rentowności,
- analiza wrażliwości.
- Controlling jako system zarządzania nowoczesną firmą.